Segeltorp IF Fotboll logo
Segeltorps IF Fotboll
UTVECKLING - GLÄDJE - TILLSAMMANS

Guider och tips

Här samlar vi guider och tips för att vi som ledare inte ska behöva uppfinna hjulet igen. Se materialet som innehåll att utgå från och kom gärna med förbättringsförslag.

 

 

Våra policydokument hittar du här >>

 

Fotbollsutveckling och övningsbank hittar du här >>

Omklädningsrum och elljus

Varje lag får minst en droppe. Den kvitterar du ut på kansliet. Droppen används till att komma in i gymnastiksalar på vintern, samt i omklädningsrum på Segeltorps IP. 

Instruktioner:
  • Gå in
    • Visa droppe - (bort med droppen) - slå kod - grön lampa lyser
  • Ge laget egen tillfällig kod (t ex 4444). Görs vid varje gång ni vill använda funktionen.
    • Ledaren öppnar enligt ovan.
    • Visa droppen och slå koden en gång till - slå * och lagets kod (t ex 4444) och slå * igen.
    • Nu kan "eftersläntrare" komma in under 60 minuter om de slår koden. 

Elljus på IP

Ljuset tänder du i domarrummet. In till vänster finns strömbrytare.

Att tänka på vid åska

Vid plötsligt åskväder på IP, ta beslut tidigt och prioritera säkerheten.

  • Avbryt träningen och

  • ta skydd i caféet, om stängt:

  • ta skydd i omklädningsrummet, om stängt:

  • ta skydd i ishallen.

  • Vänta ut åskvädret.

Vid plötsligt åskväder på Segeltorpsskolans BP, ta beslut tidigt och prioritera säkerheten.

  • Avbryt träningen och

  • ta skydd under taken vid skolgården. 

  • Vänta ut åskvädret.
Handböcker för ledare och vårdnadshavare
Utdrag ur belastningregister

Segeltorps IF kräver att våra ledare visar upp utdrag ur belastningsregistret. Utdrag ur belastningregister hämtar du här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/

 

När du erhåller ditt utdrag behöver du visa upp det för föreningen. Den digitala mejlar du in till kansli@segeltorpsfotboll.se och pappersversionen lämnar du in på kansliet. Notering läggs in i föreningens medlemsregister om att kontroll är genomförd.

Rutiner före och efter träning på IP

Vi är många lag i vår förening, och vi ska samsas kring ofta begränsade träningsytor och tider. Vi vill alla utnyttja våra befintliga träningstider så mycket som möjligt, och göra så mycket som möjligt av de tider vi har. Vill därför påminna om några rutiner att beakta runt våra planer vid träning och matcher. Genom att försöka följa dem så undviker vi onödig irritation och vi kan ha så god stämning som möjligt. 

 

Rutiner

 

  • Avsluta träningen i tid så nästa lag kan börja i tid. Det innebär t ex:
    • Alla spelare / tränare / föräldrar ska vara av planen / ute ur hallen.
    • Om ni har en avslutning med spelarna, gör det utanför planen eller se till att den är klar inom er träningstid.
    • Alla diskussioner mellan spelare / tränare / föräldrar efter träning sker utanför plan, och helst inte i direkt anslutning till planen
    • Allt material (bollar, koner, västar) och mål är bortplockade ifrån planen innan nästa lag börjar sin träning, om inte överenskommet med nästa lag.
  • Informera spelare, föräldrar, anhöriga att gå utanför planen efter träningen och inte korsa planen.
  • För er som ska börja träningen, stör ej laget som har träning. Det innebär bl a:
    • Att spelare inte går in på plan innan er träning börjar
    • Att spelarna sparkar boll för nära plan (så att bollar kommer in på plan)
    • Undvik att spelarna står för nära planen, eller kommenterar tränande lag
    • Om ni som tränare vill börja förbereda er träning på plan, se till att tränande lag är OK med det.
  • Efter matcher (när matcherna startar) – plocka bort målen och koner direkt efter match (om inte är en ny match med samma planstorlek direkt efter) innan ni har samling så att nästa match kan starta i tid.
  • Och framförallt bemöt andra lag / grupper som ni vill bli bemötta själva!

 

Och självklart gäller detta även gentemot andra föreningar i kommunen.

Sponsorer