Vi är många lag i vår förening, och vi ska samsas kring ofta begränsade träningsytor och tider. Vi vill alla utnyttja våra befintliga träningstider så mycket som möjligt, och göra så mycket som möjligt av de tider vi har. Vill därför påminna om några rutiner att beakta runt våra planer vid träning och matcher. Genom att försöka följa dem så undviker vi onödig irritation och vi kan ha så god stämning som möjligt.
Rutiner
- Avsluta träningen i tid så nästa lag kan börja i tid. Det innebär t ex:
- Alla spelare / tränare / föräldrar ska vara av planen / ute ur hallen.
- Om ni har en avslutning med spelarna, gör det utanför planen eller se till att den är klar inom er träningstid.
- Alla diskussioner mellan spelare / tränare / föräldrar efter träning sker utanför plan, och helst inte i direkt anslutning till planen
- Allt material (bollar, koner, västar) och mål är bortplockade ifrån planen innan nästa lag börjar sin träning, om inte överenskommet med nästa lag.
- Informera spelare, föräldrar, anhöriga att gå utanför planen efter träningen och inte korsa planen.
- För er som ska börja träningen, stör ej laget som har träning. Det innebär bl a:
- Att spelare inte går in på plan innan er träning börjar
- Att spelarna sparkar boll för nära plan (så att bollar kommer in på plan)
- Undvik att spelarna står för nära planen, eller kommenterar tränande lag
- Om ni som tränare vill börja förbereda er träning på plan, se till att tränande lag är OK med det.
- Efter matcher (när matcherna startar) – plocka bort målen och koner direkt efter match (om inte är en ny match med samma planstorlek direkt efter) innan ni har samling så att nästa match kan starta i tid.
- Och framförallt bemöt andra lag / grupper som ni vill bli bemötta själva!
Och självklart gäller detta även gentemot andra föreningar i kommunen.